Openbare Basisschool 't Reigerbos

    Nieuwsbrief 11-10-2024

    In deze nieuwsbrief:

    Kinderboekenweek

    Facturen

    Parkeren locatie Koningskwartier

    Levensbeschouwelijk onderwijs als onderdeel van Burgerschap

    Agenda

    Informatieavond over hoogbegaafdheid door StichtingZO!

    Jonge mantelzorgers

    Viswedstrijd

    Fifa toernooi 

    Kinderboekenweek

    Vorige week is de Kinderboekenweek gestart. Op beide locaties hebben we de Kinderboekenweek eigenwijs geopend. Ondanks de regen, was het erg gezellig! Wist u dat alle klassen hebben een voorleesboek cadeau hebben gekregen? In alle klassen is extra aandacht besteed aan activiteiten die het leesplezier op school (en thuis) bevorderen. Zoals bijvoorbeeld een voorleeswedstrijd, voorlezen in andere klassen en de boekenmarkt. De leerlingen zijn ook onder de indruk van de verschillende Masked Readers. Iedere dag leest een meester of juf een stukje voor, maar door de vervorming van de stem en het masker weten de leerlingen niet wie het is. Misschien raden zij het wel als ze de hint zien?

    Facturen

    U heeft inmiddels de factuur voor de vrijwillige ouderbijdrage van de OR en de factuur voor de vrijwillige bijdrage voor de overblijf ontvangen. Wij krijgen terug dat het kan voorkomen dat deze mail in de spamfolder terecht is gekomen. Wilt u hier even naar kijken als u de facturen nog niet heeft ontvangen? Alvast bedankt voor de moeite.

    Parkeren locatie Koningskwartier

    De parkeerplaatsen voor minder valide mensen zijn nu vaak “even” bezet bij het brengen van de kinderen. Wilt u hier niet gaan staan?  Binnenkort komt de wijkagent controleren. 

    Levensbeschouwelijk onderwijs als onderdeel van Burgerschap

    In juli voor de zomervakantie schreven wij in de nieuwsbrief over levensbeschouwelijk onderwijs in het kader van burgerschap op onze school het volgende:  "Met ingang van dit schooljaar besteden wij in een carrousel aandacht aan de verschillende Wereldgodsdiensten in groep 5, 6 en 7. Het doel van dit onderwijs is dat leerlingen werken aan hun identiteit en dat ze hun plek vinden in onze diverse samenleving. Dat zij personen worden die nadenken en met anderen kunnen samenleven.  Met (bron)verhalen, vaardigheden en ideeën die ze tijdens onze lessen opdoen staan de leerlingen steviger in hun schoenen. Ze leren om hun eigen afwegingen te maken en hun eigen mening te formuleren. De vakdocent inspireert de leerlingen om een eigen kijk op het leven te ontwikkelen. De vakdocent heeft een eigen levensbeschouwelijke traditie en een open houding naar andere tradities. De docent stimuleert de leerlingen om zelf een levensbeschouwelijke houding te ontwikkelen en draagt bij aan begrip, waardering en respect voor anderen. In de lessen is er plaats voor het onderzoeken van de overeenkomsten en verschillen tussen verschillende levensbeschouwingen. Zo worden kinderen voorbereid op hun eigen rol in de pluriforme samenleving." 

    Vormingsonderwijs van een vakdocent

    Dit schooljaar gaat er bij ons een carrousel vormingsonderwijslessen draaien in de groepen 5 t/m 7. Dit vakonderwijs willen wij in het nieuwe schooljaar graag aanbieden in het kader van burgerschap, mens & maatschappij en kerndoelen van het openbaar onderwijs. ’t Reigerbos is een openbare school. Dat wil zeggen dat alle kinderen welkom zijn, ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond. Wij hebben respect voor verschillende geloven en levensovertuigingen en blijven hierin neutraal. Wij vinden het belangrijk dat al onze leerlingen van levensbeschouwelijke stromingen op de hoogte zijn. Dit staat los van de levensovertuiging die kinderen, mogelijk van thuis, meekrijgen. Dit betekent dat er iedere week een vormingsonderwijsleerkracht in de klas komt, om over zijn of haar stroming te praten/ onderwijzen. De kinderen leren zo meer van andere culturen en opvattingen met als doel deze te respecteren en er meer kennis van te verkrijgen.

    Voor dit jaar komen er 4 vakdocenten langs (Protestants, Katholiek, Islamitisch en Hindoeïstisch). Iedere docent zal een periode van 10 weken bij ons zijn. Drie van deze docenten geven op donderdag les en één op vrijdag.

    Kenmerken Levensbeschouwelijk Vormingsonderwijs (carrousel)

    • Ruimte voor levensvragen: wie ben ik? Waar ga je heen als je doodgaat? Komt mijn konijn in de hemel? Hoe maak ik het weer goed met mijn vriend(in)?

    • Belangrijke plek voor verhalen uit verschillende tradities en levensbeschouwingen: wat zou de betekenis kunnen zijn? Wat vertelt dit verhaal aan jou of mij? Zijn er overeenkomsten met situaties in jouw leven, in de klas, in de wereld?

    • Kans om te onderzoeken waarom bepaalde feestdagen gevierd worden, wat bepaalde symbolen betekenen, welke tradities er bestaan en wat rituelen zijn en waarom ze bestaan.

    • Inspiratie voor persoonlijke vorming: de vaklessen helpen om een eigen levensvisie en -mening te ontwikkelen. Wat vind ik hiervan? En jij? Wat voel ik hierbij en wat geloof ik wel of niet? Wat is voor mij belangrijk (waarden en normen)?

    • Ontwikkelen van een levensattitude vanuit nieuwsgierigheid naar de ander, vanuit het willen begrijpen en vanuit respect voor hoe anderen in het leven staan. De leerlingen leren van elkaar en ontmoeten elkaar in gesprek en spel. Zij staan centraal.

    • Werkvormen die helpen om ècht naar een ander te luisteren, om naar jouzelf te leren kijken en luisteren, om ervaringen te delen, om te verwoorden, om eerlijk en open te durven zijn naar jezelf en de ander, om te durven vertrouwen, om anders te durven zijn en de ander daartoe de ruimte te geven.

    Dat wil zeggen creatieve werkvormen, allerlei interactieve gespreksmethoden, dramatische expressie, spelvormen, beleven en ervaren door verhalen en filmpjes.

    Wij hebben eerder de beide vakdocenten al aan u voorgesteld. In onderstaand bericht geven zij aan wat zij tot nu toe hebben gedaan en wat zij nog gaan doen de laatste weken van deze carroussel:

    Beste ouder (-s) en/of verzorger (-s),

    Inmiddels zitten wij al over de helft van de lessenreeks voor Hindoevormingsonderwijs, Hivo, en Islamitischvormingsonderwijs, Ivo. 

    Tijdens de eerste twee lessen stond het begrip levensbeschouwing centraal, omdat dit vak nieuw was voor de kinderen. Middels spelvormen hebben de kinderen ervaren wat levensbeschouwing betekent. Het was mooi te zien hoe elk kind bij bijv. het woord ‘geluk’ iets anders in gedachten had dan de ander; de persoonlijke visie van het kind op het leven.

    En toch draaide het allemaal om dat ene woord ‘geluk’. Verschillende opvattingen over een bepaald onderwerp dragen bij aan interesse en wederzijds respect voor elkaars denkwijze/keuze. 

     Vanaf les 3 is de kennismaking en inleiding m.b.t. het Hindoeïsme en de Islam gestart. 

    Kinderen hebben samen met ons ‘onderzocht’ wat deze twee levensbeschouwingen typeert. 

     De kinderen die Levo over het Hindoeïsme krijgen, hebben verder les gehad over ‘ de heilige koe’ & het vegetarisme. Het principe vanuit het Hindoeïsme is dat geen enkel levend wezen pijn mag worden gedaan om vervolgens op te eten. Tijdens de volgende lessen zal de focus liggen op de begroeting, de stip op het voorhoofd, het Symbool OHM en de 2 grootste feestdagen; Holi en Divali. De kernwaarden bij deze lessen zijn wederzijds respect, concentratie, wat laten we los en waar houden wij ons aan vast in het leven en gelijkwaardigheid.

    De kinderen die Levo over de Islam krijgen, hebben na kennismaking en inhoudelijke gesprekken over wat Islam betekent, ontdekt dat het heilige boek de Koran onderdeel is van de Islam. We hebben het over bedevaart gehad en dat het een belangrijke reis voor de Moslims is. Deze bedevaart noemen ze Hadj en die ligt in Saudi-Arabië in de stad Mekka. In deze stad staat een Kubusgebouw, genaamd Ka’ba. De komende weken gaan de kinderen verhalen ontdekken uit de Islam. We gaan het over de geboorte van de profeet Mohammed hebben die in de islam gezien wordt als de laatste profeet. 

    Bij deze les gaan de kinderen hun eigen stamboom maken en nadenken wat familie voor hen betekent. We gaan het over wensen hebben en we gaan ontdekken wat de wens was van de profeet Ibrahiem die in het christendom bekend is als Abraham. We gaan in de lessen ook ruimte maken voor islamitische feestdagen. 

    Met vriendelijke groeten,

    Arti & Esmahan 

    Vakdocent Hivo & Ivo

    Agenda_Reigerbos_Zevenhuizen.jpg
    Jaarkalender 2024-2025 OBS 't Reigerbos_oktober_2024.jpg
    Jaarkalender 2024-2025 OBS 't Reigerbos_november_2024.jpg

    Schoolvakanties en studiedagen 2024-2025

    stichtingzo_nieuwsbrief_'t reigerbos_zevenhuizen.png

    Informatieavond over hoogbegaafdheid door StichtingZO!

    Woensdag 6 november 2024 van 19:30 tot 21:30 uur

    Waarom reageren (hoog)begaafde kinderen anders dan andere kinderen. Welke ondersteuning hebben deze kinderen nodig? Tijdens deze informatieavond hoor je wat er komt kijken bij hoogbegaafdheid en hoe je begaafde kinderen het best kunt ondersteunen.

    Voor wie: Ouders en leerkrachten van (hoog)begaafde kinderen en IB-ers.

    Inhoud: We bespreken de kenmerken van begaafdheid. Als je weet waarom begaafde kinderen anders reageren dan andere kinderen kun je je gedrag hierop aanpassen. Het kind voelt zich dan gezien, krijgt de juiste ondersteuning en het ongewenste gedrag neemt af.

    De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Waaraan herken je of kinderen hoogbegaafd zijn, en waarom is dat lastig?
    • Waarom is samenwerking tussen ouders en school belangrijk?
    • Welke belangrijke rol heeft de omgeving rond het kind?
    • Waarom is het erkennen van de autonomie van het hoogbegaafde kind belangrijk?
    • Welke invloed heeft het brein op het leren van het begaafde kind, en hoe kun je het kind daarbij ondersteunen?

    Je krijgt praktische tips zodat je weet wat je wel of wat je juist niet moet doen. Ook kun je met andere ouders ervaringen uitwisselen: wat werkt wél?

     Meer informatie: https://zovoorelkaar.nl/agenda/112573/2024-11-06/cjg-informatieavond-hoogbegaafde-kinderen#

    Jonge mantelzorgers

    Een jonge mantelzorger zijn staat voor zorg dragen, je zorgen maken en zorg missen. Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren die opgroeien in een zorgsituatie. In hun gezin is er een gezinslid met een beperking, chronische ziekte, verslaving, aandoening of ze bieden op een andere manier extra ondersteuning door bijvoorbeeld regelmatig te moeten vertalen bij afspraken. Jonge mantelzorgers passen zich vaak (on)bewust aan, moeten hun deel aandacht verdelen of thuis meehelpen met praktische zaken. Hierdoor hebben ze vaak veel levenservaring op een jonge leeftijd en veerkracht, maar is er ook risico op overbelasting.

    Het Steunpunt Mantelzorg van Stichting ZO! kan hierin een ondersteunende rol hebben. Er worden activiteiten georganiseerd speciaal voor jonge mantelzorgers en wij bieden een luisterend oor. Een plek om te ontspannen, je hart te luchten en even helemaal jezelf te zijn.

    Herken je de bovenstaande tekst, wil je er verder over praten of gewoon meer weten over de doelgroep jonge mantelzorgers? Dan zijn wij er voor jou. Mail naar Carmen via c.vaartjes@stzo.nl of naar Annelies via a.simons@stzo.nl. Ook kan je kijken op onze pagina op Zovoorelkaar Steunpunt Mantelzorg Stichting ZO! op Zovoorelkaar of de website Mantelzorg | Stichting ZO! (stzo.nl).

    Inloop voor jonge mantelzorgers

    Iedere maand organiseren we een inloop voor jonge mantelzorgers uit de gemeente Zuidplas tussen de 6 en 12 jaar. We bedenken dan altijd een leuke activiteit om te doen. Dit kan iets gezelligs zijn, iets creatiefs of juist lekker sportief.

    Je bent een jonge mantelzorger als je opgroeit met een ouder, broer of zus met een handicap, ziekte of beperking. Bij de inloop ontmoet je andere kinderen die weten hoe het is om zo op te groeien. Je kan gezellig samen kletsen of juist even genieten van de rust. Bij deze inloop draait het om jou. We kijken er naar uit om je te zien!

    Met hartelijke groet, Annelies Simons en Carmen Vaartjes van het Steunpunt Mantelzorg.

    Viswedstrijd.jpg
    FIFA TOERNOOI.jpg